FAQ

Vaak gestelde vragen door huurders

  • Ik ben geïnteresseerd in een woning, hoe moet ik een bezichtiging aanvragen?

    Bezichtigingen kunt u aanvragen via onze website www.amsterdamwonen.nl of op de advertentiepagina van Funda en Pararius.

  • Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

    Als u na het bezichtigen van een appartement interesse heeft om de woning te huren, dan leren wij u graag beter kennen. Hiervoor ontvangen wij graag een persoonlijke introductie en onderstaande documenten, onder vermelding van het adres van de woning op info@amsterdamwonen.nl.


    Bent u in loondienst?

    - kopie paspoort

    - kopie arbeidscontract / recente werkgeversverklaring

    - 3 recente loonstroken

    - kopie bankpas

    - bewijs van salarisstorting op uw bankrekening

    - BRP uittreksel


    Bent u werkzaam als zelfstandige?

    - Bewijs inschrijving Kamer van Koophandel

    - Kopie aangifte inkomstenbelasting; twee recente jaren

    - Kopie bankpas zakelijke rekening

    - kopie bankafschrift zakelijk rekening

    - BRP uittreksel

  • Hoe lang duurt het toewijzingsproces?

    Wanneer alle documenten in goede orde ontvangen zijn, zullen wij starten met het voorbereiden van het huurvoorstel richting verhuurder. Wij streven er naar om binnen 3 werkdagen terug te koppelen.

  • Ik heb een woning niet toegewezen gekregen, wat wordt er gedaan met mijn documenten en kan ik mij wel aanmelden voor een andere woning?

    Wanneer wij u helaas moeten meedelen dat u de woning niet toegewezen heeft gekregen, dan zullen wij de gedeelde documenten verwijderen volgens de AVG richtlijnen. U kunt zich aanmelden voor een andere woning door het proces nogmaals te doorlopen en uw interesse kenbaar te maken bij ons via info@amsterdamwonen.nl onder vermelding van het adres van de woning. 

  • Ik heb een woning toegewezen gekregen, wat is de verdere procedure?

    Zodra u de woning heeft toegewezen gekregen, ondertekent u een intentieverklaring. Deze intentieverklaring overbrugt de periode tussen bezichtiging en het ondertekenen van de huurovereenkomst. De huurovereenkomst ontvangt u ter controle en goedkeuring, alvorens deze ondertekend zal worden middels DocuSign.

  • Welke type huurovereenkomsten zijn er?

    Huurovereenkomsten die door Amsterdam Wonen gebruikt worden zijn:

    • Onbepaalde tijd, met een minimale periode van 12 maanden;
    • Bepaalde tijd, voor 24 maanden of korter. 

  • Wat is de hoogte van de waarborgsom?

    Een huurder betaalt aan de verhuurder gewoonlijk een waarborgsom ter hoogte van twee maanden huur. Deze waarborgsom blijft bij de verhuurder in beheer totdat de huurder de woonruimte na een huuropzegging heeft opgeleverd. Om de waarborgsom voor u te beschermen, dient ter zekerheid een inspectierapport te worden opgesteld. Deze stelt Amsterdam Wonen samen met u op tijdens de oplevering.

  • Wat is een inspectierapport?

    Een inspectierapport wordt opgemaakt zowel aan het begin als aan het eind van de huurperiode. Het rapport geeft alle betrokken partijen duidelijkheid over de staat van oplevering door middel van foto en tekst. Een Ieder van de betrokken partijen krijgen een kopie van het rapport toegezonden.

  • Wat zijn servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen?

    Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huurprijs in rekening worden gebracht voor het leveren van extra services door verhuurder. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering en de huismeester. 


    Kosten voor nutsvoorzieningen zijn de kosten voor gas, water en elektriciteit waarvoor de huurder een eigen meter heeft. 

  • Hoe moet een woning aan het einde van de huur worden opgeleverd?

    Als er bij aanvang van de huurovereenkomst een beschrijving van de woning is gemaakt, dan dient de huurder de woning op te leveren volgens deze beschrijving. De staat van de woning wordt vastgelegd in het inspectierapport.

  • Hoe wordt de woning toegewezen?

    Amsterdam Wonen werkt normaliter met het principe ‘first come, first serve'. Bij sommige woningen wil de eigenaar echter zelf een keuze maken. Deze keuze wordt dan in samenspraak met de eigenaar en Amsterdam Wonen gemaakt. Belangrijk om te weten is dat wij met een inkomenseis werken. Wanneer een kandidaat huurder niet aan deze eis kan voldoen, dan kunnen wij helaas de woning niet toewijzen. 

  • Is er een inkomenseis van toepassing?

    Op al onze huurwoningen is er een Inkomenseis van 3 tot 3,5 keer de huur, gelijk aan het gezamenlijke bruto loon, van toepassing

  • Ik heb de huur opgezegd en zelf een nieuwe huurder gevonden, kan dat?

    Helaas is dit niet mogelijk. Amsterdam Wonen beschikt over  een kandidatenlijst van mensen die op zoek zijn naar een huurwoning. Zij hebben zich ingeschreven en hebben net zoveel kans op een woning als ieder ander.


Vaak gestelde vragen door verhuurders

  • Wat is het verschil tussen een sociale-huurwoning en een huurwoning in de vrije sector?

    Een sociale huurwoning kent een begrensde huur. De huur mag nooit hoger zijn dan een bepaald bedrag. Dit heet de maximale huurgrens van de woning. Ook mag de huurverhoging nooit te hoog zijn. In de vrije sector gelden deze regels niet.

  • Hoe weet ik of mijn woning in de vrije sector valt?

    Het aantal huurpunten is bepalend of een woning wel of niet in de vrije sector valt. Het puntensysteem, ook wel het woningwaarderingsstelsel genoemd, geeft de kwaliteit van een huurwoning in punten weer. Elk onderdeel van de woning, zoals de oppervlakte, de WOZ-waarde en het energielabel krijgt punten. Controleer ook of jouw woning een monumentale status heeft, dit geeft recht op extra punten. Bij vrije sector woningen bepalen jij en jouw huurder zelf de huurprijs. Er geldt hierbij geen maximale huurprijs.

  • Wat houdt een puntensysteem in?

    Het puntensysteem bepaalt de maximale huurprijs van een sociale huurwoning. Het puntensysteem geldt niet voor huurwoningen in de vrije sector. Bij deze woningen bepalen verhuurder en huurder zelf de huurprijs. Er is dan geen maximale huurprijs.

  • Ik wil mijn woning niet voor onbepaalde tijd verhuren. Kan dat?

    Door een verandering in de wetgeving (juli 2016) is het nu gemakkelijker om zelfstandige woonruimte voor een bepaalde tijd van maximaal 2 jaar of korter te verhuren, zonder dat de huurder aanspraak kan maken op het huurrecht na de contractperiode. Aan het einde van de bepaalde duur eindigt de huurovereenkomst zonder dat de verhuurder hoeft op te zeggen. Wel moet de verhuurder niet eerder dan 3 maanden, maar uiterlijk één maand voordat de bepaalde tijd is verstreken, de huurder schriftelijk informeren over de dag waarop de huurovereenkomst eindigt. Doet de verhuurder dit niet (tijdig), en weigert de huurder te vertrekken, dan loopt de huurovereenkomst alsnog voor onbepaalde tijd door en geniet de huurder alsnog volledige huurbescherming. Voor de huurder geldt dat er binnen de bepaalde tijd van de huurovereenkomst de mogelijkheid bestaat om tussentijds op te zeggen, met inachtneming van het opzegtermijn van 1  volle kalendermaand. Hier mag contractueel niet van worden afgeweken. Als de huurder wil dat de huurovereenkomst na de bepaalde tijd eindigt, dan zal hij de huur ook op moeten zeggen. 


    Let op: er kan maar eenmaal met dezelfde huurder een huurovereenkomst voor maximaal twee jaar of korter worden aangegaan. Een tweede huurovereenkomst wordt aangemerkt als een reguliere huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

  • Moet ik toestemming vragen aan de Vereniging van Eigenaren als ik mijn appartement wil verhuren?

    Naast de publiekrechtelijke regels van de gemeente of de rijksoverheid, zijn de bepalingen uit de splitsingsakte van belang. In de splitsingsakte kan namelijk de mogelijkheid tot verhuur beperkt worden. In veel splitsingsaktes is bepaald dat verhuur slechts is toegestaan na toestemming van het bestuur van de Vereniging van Eigenaren, dan wel de vergadering. Eveneens mag het appartement niet worden gebruikt in strijd met de bestemming die is opgenomen in de akte van splitsing.

  • Kan ik mijn woning verhuren waar nog een hypotheek op zit?

    Om uw huis te verhuren, heeft u toestemming nodig van uw geldverstrekker. In veel gevallen mag u niet zomaar uw huis verhuren waar een hypotheek op rust. U kunt uw gehele woning of een deel van de woning verhuren terwijl u er nog zelf woonachtig bent. In beide gevallen is toestemming van uw hypotheekverstrekker noodzakelijk. Wij adviseren om deze reden ook advies in te winnen bij uw hypotheekadviseur alvorens u beslist uw woning te verhuren. 

  • Ik heb mijn (gemeubileerde) woning verhuurd. Kan ik nu mijn verzekering stopzetten?

    Nee. Dit wordt vaak onderschat of vergeten maar als eigenaar moet u ervoor zorgen dat uw woning verzekerd is tegen brand of schade van buitenaf (opstal verzekering). Zorg dat u er zeker van bent dat de opstalverzekering ook geldig is als je de woning verhuurt - dit is niet altijd het geval. Bij verhuur van een gemeubileerde woonruimte heeft u te maken met de verzekering van de inboedel. Zolang uw eigen spullen in het verhuurde huis staan, is het verstandig de inboedelverzekering door te laten lopen. Controleer wel van te voren bij je verzekeraar of de inboedelverzekering geldig is bij verhuur - dit is niet altijd het geval. Een huurder zal zijn eigen ingebrachte spullen zelfstandig verzekeren.

  • Heb ik een energielabel nodig als ik ga verhuren?

    Ja. Bij het verhuren van een woning is het overhandigen van een geldig energielabel aan de huurder verplicht. Het energielabel laat de energieprestatie van de woning zien en maakt duidelijk welke energiebesparende maatregelen nog mogelijk zijn. De labelklassen voor woningen lopen van A t/m G. Ga voor meer informatie of het verkrijgen van een energielabel naar www.energielabelvoorwoningen.nl.

  • Moet mijn huurder ook de tuin onderhouden?

    Jazeker. Een huurder huurt niet alleen het huis, maar ook de tuin. Deze dient net als het huis weer opgeleverd te worden zoals je hem bij aanvang hebt opgeleverd. Het is dus van belang om een goed inspectierapport en een fotoreportage te maken bij de sleuteloverdracht. Amsterdam Wonen Verhuurmakelaar verzorgt dit tijdens de sleuteloverdracht voor jou als verhuurder.

  • Wordt een woning altijd gemeubileerd of gestoffeerd verhuurd?

    Beide opties zijn mogelijk. Huurders uit andere landen (expats) zoeken meestal een volledig gemeubileerde woning omdat zij voor een relatief korte periode (1 tot 3 jaar) in Nederland zullen werken. Deze mensen komen over het algemeen alleen met een koffer met kleding naar Nederland en gaan opzoek naar een gemeubileerde woning. Een gemeubileerde woning wordt verhuurd inclusief alle basisbenodigdheden om te kunnen wonen. Dit betekend dat er een stofzuiger aanwezig is en een strijkplank, maar ook een wasmachine en volledig ingerichte keuken. 


    Het kan ook voorkomen dat een huurder een gestoffeerde woning zoekt. Deze huurders zijn vaak op zoek naar een meer permanente woonoplossing. In een gestoffeerde woning zijn meestal wel een keuken, een afgewerkte vloer, verlichting en soms ook gordijnen aanwezig. 


    Woningen die helemaal kaal worden verhuurd, worden meestal aan mensen van de lokale markt verhuurd. Zij zullen aanvullend moeten investeren in de woning waardoor ze langer in de woning zullen blijven. 


  • Waarom heb ik een makelaar nodig voor de verhuur van mijn woning?

    De kans op een vlotte verhuur, tegen minimale risico’s, met een goede huurprijs is via Amsterdam Wonen het meest zeker. Het verhuurproces is niet eenvoudig en als particuliere verhuurder ben je meestal niet bekend met de wet en regelgeving. Welke huurder is betrouwbaar? Welke huurovereenkomst sluit het beste aan bij de huidige situatie? Dit zijn slechts twee vragen waar je als verhuurder tegenaan loopt bij de verhuur van een woning. 

Share by: